Filosofi

Snön faller o ingen som helst nytta gör jag. Jo förresten, har börjat med maten, Peter har åkt o hämtat barn hos kompisar o handlat. Och jag har faktiskt betalat räkningarna också idag. Hur kul är det?

Jag har gått igenom en del olika "stadier" den senaste månaden (1/12 år, tiden skenar), varierande grader av psykbryt, o tänkte dela med mig av lärdomarna. Eller vadå, vad har jag egentligen lärt mig? I början hade jag svårt att acceptera att människor inte utnyttjade sin kapacitet till max - typ sprang bara för att de KUNDE. Eller släppte sina löjliga begär o såg till  att (a la Peter Siepen) ge sig själva det som är bra för dem, livet är ju så kort o oförutsägbart... Nu har jag kommit fram till att var o en faktiskt lever i sin egen verklighet, hur empatisk man än är så lever man ändå i sig själv. Och varför ska jag fnysa åt TV-reklamen för förkylningsmedicin, det är fan inte kul att vara rejält förkyld heller.

Efter mina erfarenheter på akuten, då jag drabbades av chock av de besked jag fick, har jag reagerat annorlunda på en sak tror jag: Vid katastrofer t ex Haiti känner jag så starkt med de svårt skadade som ligger någonstans ensamma, det är så oerhört mycket värt att ha någon som håller ens hand!! T o m en främling, bara NÅGON SOM HÅLLER DIG I HANDEN!

Det andra jag har kommit fram till är att man ska vara jävligt glad om man får chansen att ta farväl av sina älskade och vänner, missförstå mig inte för jag ska ingenstans på ett bra tag, men ett tag var jag rätt säker på det och kände mig ändå tacksam för lite tid, varje dag läser man i tidningarna små notiser om händelser som för alltid har förändrat livet för så många, och de fick aldrig ens en chans.

Det tredje jag upptäckte, förvånad själv faktiskt: Jag är rädd för att dö. Jag har aldrig vartít rädd för döden, men det är ju lätt att säga när den inte är i närheten. Nu var jag livrädd (haha) för jag insåg att jag verkligen inte hade en aning om vad som händer när man dör. Kanske utvecklar den känslan i når senare inlägg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0