Tänk!

Det känns som om jag har hamnat i nån sorts "tankebubbla", dvs. det bubblar av tankar... Det är nog bäst att jag delar upp dagens inlägg i mindre bitar, annars är risken att det bara blir en gröt av det hela.

Tanke. Hur ska vi bete oss mot varandra? En kanske svår balansgång, mitt mått brukar ju vara att MAN SKA KUNNA SE SIG SJÄLV I ÖGONEN! Inte nåt jag alltid efterlever, men en devis jag tror att man skulle må bra själv av att leva efter. Och det är inte så lätt ändå som det låter. Ska försöka ta ett par exempel utan att peka ut nåt särkilt... Kan förstås vara stort och smått...
En bekant man träffar i affären frågar vad man ska äta till middag. Gräddstuvad kycklinglever, säger jag, varvid bekantingen utbrister FY FAN VA ÄCKLIGT! Otrevligt och rent förolämpande tycker jag. Vad är syftet? Man behöver ju inte säga MMM, GOTT men vad sägs om ok, jag gillar inte lever så mycket...

En annan bekant ger uttryck för en åsikt man verkligen inte delar, typ ungar behöver en smäll ibland, eller spelar roll om man kör bil på fyllan, det är ju bara här ute på landet... I de fallen tror jag att man i stället mår dåligt av att INTE protestera, eftersom åsikten har stor betydelse för vem man är, och man tappar i integritet genom att tiga av missriktad hänsyn.

Jag kanske har fel och det är säkert olika vad som är viktigt för olika människor. Men var och en får väl känna efter själv,  och fundera över OM man sårar andra och i så fall varför, eller om man TIGER fast man vill tala och krymper av det. Själv är jag konflikträdd men jobbar på det, att säga vad man tycker på ett hyggligt sätt behöver ju heller inte leda till en konflikt utan kan snarare undvika missförstånd.

Slut dagens del 1.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0